Sivut

torstai 23. heinäkuuta 2009

Kesäloma reissu Ruotsiin!

Huom! Kaikki kuvat saa isommaksi klikkaamalla niitä!!!
Tämän kesän lomareissu lasten kanssa on takana. Tai kotiuduttiin kyllä jo toissa päivänä, mutta reissusta palautuminen vie oman aikansa. Ja voi jestas että meillä oli ihana reissu!! ;)

Oltiin ensin muutama yö Jalasjärvellä. Jalasjärveltä sitten lähdettiin varsinaiselle reissullemme. Ensin viimeviikonmaanantaina Jalasjärveltä Turkuun, jossa oltiin Omenahotellissa yötä, koska laiva lähti seuraavana aamuna aikaisin. Omenahotellissa yöpyminen oli oma kokemuksessa, vähän ehkä mielestäni myydään vähän väärällä nimellä, ehkä omena hostelli tai motelli olisi parempi nimi. Omenahotellissahan pääsee sisään, kun näppäilee saadun koodin joka ovella. Ulko ovella koodi ei toiminut kertaakaan ekalla kertaa. Muutaman kerran jouduttiin soittamaan omenahotellin päivystys numeroonkin, kun jäätiin ulos. Tuntui olevan muillakin Turun omenahotellissa yöpyvillä samoja ongelmia ovien kanssa. Mutta kyllähän siellä nyt nukuttua sen yön sai.
Tiistai aamulla ajeltiinkin sitten Turun terminaaliin, josta lähti Silja Linen laiva Galaxy, kohti Tukholmaa. Laiva reissu oli Peetulle ja Leeville ensimmäinen ja johan olivat tohkeissaan. Auto otettiin mukaan Ruotsin reissulle, koska tarkoituksena oli kuitenkin mennä kauemmaksi kuin vain Tukholmaan. Kauan kestänyt jonottaminen autolla laivaan pääsyä varten palkittiin, kun päästiin vihdoin laivaan. Laivalla oli hurjasti touhuamista lapsille ja niistä informoitiin erittäin hyvin. Laivalla seikkailivat Pikku Myy, Muumipeikko ja Ice Age -elokuvan hahmoja. Lisäksi siellä oli lapsille temppukoulu ja laivan kokoustilat oli muunnettu lasten touhupaikoiksi. Aika laivalla meni hurjan nopeesti.

Ja laivallahan toki kuuluu juoda drinkkejä, joten... ;) Ja täytyy nyt kuitenkin huomauttaa, että laseissa on vain tuoremehua, johon on laitettu vähän punaista väriä. Mutta olihan se lapsille iso asia saada ihan oikeat drinkit!

Laiva oli Tukholmassa tiistai illalla kuuden jälkeen. Seuraavan yön yöpymisestä meillä ei kenelläkään ollut harmainta aavistustakaan! Emme olleet varanneet yhtäkään yöpymis paikkaa etukäteen, koska emme halunneet sitoutua mihinkään tiettyyn aikatauluun. Luotettiin kohtaloon ja siihen, että kyllä yöpaikka jostain löytyy. Ensin käytiin yhdellä leirintä alueella, mutta he lähinnä nauroivat, että heillä on ollut ihan täyttä jo vaikka kuinka kauan. Antoivat kuitenkin esitteen, jossa oli lueteltu eri leirintäalueita. Neljäs soitto tuotti tulosta, ja saimme yöpaikan. Yöpaikka sijaitsi Huddinge:ssa. GPS:n ansioista löysimme sinne hyvin. Mökki oli hyvä ja alue erittäin siisti. Mökissä ei suihkua tai vessaa ollut, mutta molemmat löytyivät ihan siitä meidän mökin vierestä. Kaikkien alueella olevien yhteiset tilat olivat nekin erittäin siistit. Uni maittoi laivalle vietetyn päivän jälkeen kaikille.

Lasten nukkuessa sisällä, me istuttiin kuistilla ja mitäpä sitä muutakaan tekemään, kuin kutimet käteen, tietenin. Vaikka oli jo kyllä aika pimeää, ei oikein meinannu nähdä mitään. ;)
Tuona samana iltana kävin illalla hakemassa autosta jotain ja säikähdin, kun siitä auton edestä juoksi jotain ohi. Ajattelin, että kissahan sen täytyi olla. Mutta otuspa tulikin sitten uudestaan näkösälle ja osoittautui sitten ketuksi! Siinä se palloili mökkien pihalla pitkän tovin. Harmi kun ketusta otetut kuvat kaikki tärähti niin pahasti, ettei niistä oikein saa selvää.

Keskiviikkona vietettiinkin sitten ranta päivää! Päivä oli kaunis ja aurinkoinen ja ranta tupaten täynnä ihmisiä. Itse en veteen uskaltaunut, mutta mies väki kävi talviturkit riisumassa.

Uimarannalla oli myös ihana leikkipaikka lapsille. Tuollainen pomppu jutska, sekä iso kiipeilyteline. Meillä kun pojat tykkää jutella ja ottaa kontaktia muihin ihmisiin, niin lapsiin kuin aikuisiinkin. Eikä siinä mielestäni ole mitään pahaa. Toki ollaan yritetty opettaa, että tietynlaiset aikuiset täytyy jättää rauhaan. :-/ Mutta poikien oli välillä vähän vaikea ymmärtää sitä, ettei ihmiset esim. tuolla rannalla tosiaankaan ymmärrä mitä pojat heille yrittää sanoa. Asiaa selitettiin moneen kertaan ja Peetu tuntuikin asian ymmärtävän ja kiinnostuikin sitten kovasti oppimaan Ruotsin kieltä. Leevi oli ahkä vielä hieman liian pieni ymmärtämään asiaa ihan kokonaan. Mutta oli ihana asia huomata, että ei se niin nuukaa tuntunut olevan, vaikka lapset eivät toisiaan ymmärtäneetkään. Leikkiä voi siitäkin huolimatta yhdessä, vaikka yhteistä kieltä ei olekaan.

Rakkaani!!!

Leirintäalueelta lähdettiin aamulla ajelemaan kohti Kolmårdenin eläintarhaa ja uutta majapaikkaa. Eläintarhassa vietettiin kaksi päivää. Eka päivä alkoi huonosti. Kaikilla oli jo eläintarhaan mentäessä nälkä, eikä me oltu tajuttu tehdä eväitä mukaan. Ja tuollaisen paikan ruokapaikkojen jonothan tietää... ;) Leevi ehti saada aika mahdottomia kiukkupuuskia, mutta niin vain niistäkin selvittiin! Ja erittäin iloinen positiivinen ylätys oli, kun sieltä sai kananmunattomia lättyjä!! Ja jostain sitten luinkin, että siellä on joka ruokapaikassa huomioitu myös allergiat! Saisivat nämä suomenkin vastaavat paikat ottaa hieman oppia!
Eläinpuiston puolella oli tiikereitä:
Hylkeitä (ja samassa aitauksessa oli myös pingviineitä, mutta niistä ei nyt ollut kuvaa):

Kameleita:

Norsuja:

Sarvikuonoja, mä en oikeasti ollut tiennyt, kuinha hirmu isoja otuksia nuo sarvikuonot on:

Peetu ja Leevi tiikeri patsaan selässä:

Näistä en oikein tiedä mitä ovat, ovat ihan ison marsun näköisiä:

Oli siellä paljon muitakin otuksia, mutta kaikista en nyt kuvaa jaksa laittaa.
Alueen pystyi myös kiertämään tuollaisella kopilla ilmassa. Leevi pitää mua kädestä kun mua pelotti ihan sikana! Kuvista sitten jälkeen päin katsonut kuinka hienot maisemat sieltä korkealta olis ollut. ;)

Ja pitihän sitä tietenkin poikien päästä ajamaan sähkö jeepeillä kierros.

Kamelaita Leevin kanssa muistaakseni tässä tiiraillaan.

Kummallakohan on pidempi kieli, Leevillä vai kirahvilla?

Vai olisko sittenkin Peetun kieli pidempi kuin Kirahvin?

Alueella oli myös safari, jonka pystyi kiertämään joko omalla autolla tai sitten linja-autolla. Ja molempina päivinä se omalla autolla kierrettiin.

Safarilla näkyi myös monenlaisia eläimiä. Seeproja:

Strutseja:

Jotain ihme sarvipäitä, mitä lie ovat nämä kaverit, sarvet ainakin on ISOT:

Hei, nämä kaverukset mä taidankin tuntea... ;D

Olihan se aika veikee tunne, kun mm. karhut:
ja leijonat käpäili tai pötkötteli ihan siinä tien vieressä josta autolla ajettiin. Tuotakin leijonaa olis tehny mieli käydä vähän silittämässä...

Kolme yötä vietettiinkin sitten Katrineholmissa. Paikka tais jälleen olla se neljäs, johon soitettiin josta sitten löytyi vapaa mökki. Myös tämä leirintäalue oli erittäin siisti ja yhteisiä tiloja myöden. Alueella oli myös lapsille kaksi leikkipaikkaa, toinen rannalla ja toinen asuntovaunu alueella. Kahden Kolmårdenissa vietettyjen päivien jälkeen, oli taas kiva pitää rantapäivä. Ranta oli kaunis ja siisti.

Tähän olis voinu helposti vaikka nukahtaa! Tällainen pitäisi saada omallekin pihalle!

Lasten riemua rannalla:

Mini Golffiankin kokeiltiin, Leevi keskittyy kieli keskellä suuta. ;)

Hätä keinot keksii, kun ei ole narua matkassa ja pitäis saada vaatteita kuivumaan. Tehtiin sitten pyykkinaru läppärin piuhasta...

Katrineholmin mökistä sitten lähdettiin kolmen siellä vietetyn yön jälkeen jälleen kohti Tukholmaa.

Tukholmassa käytiin JuniBacken:ssa. Siellä oleva satujuna oli ihana, kaunis, lumoava. Välillä kuultiin Eemelin tarinoita, välillä taas lenneltiin Katto Kassisina tai eläydyttiin Ronja Ryovärin tyttäreen....

JuniBackenissa oli ihania leikkipaikkoja lapsille ja niissä sitten pojat leikkivätkin ihan hikimärkinä.

JuniBackenin jälkeen kävimme vielä katsomassa Vaasa laivaa.

Viimeinen yö Ruotsissa vietettiin ihan lähellää Tukholmaa, paikan nimi on nyt päässyt unohtumaan.

Maanantaina illalla lähti Viking Line:n Gapriella kohti Helsinkiä kyydissään onnellinen perhe, jolla oli ihana Ruotsin reissu takana.
Laivalla esiintyi lapsille Jokeri Pokeri Box taikuri. Peetu tais enemmän tajuta, että pääsi julkkiksen viereen... ;D

Myös tässä laivassa oli kokous tilat muutettu lasten peuhapaikoiksi ja suurimman suosion saavutti pallomeri:

Ja vielä yhentoista aikaan alkuyöstä poijat käppäily drinksut kädessä pitkin laivan käytäviä sekä kantta.
Aamulla oltiin Helsingissä. Hieman oli kova työ herättää pojat kahdeksaksi aamupalalle, kun olivat edellisenä iltana touhuilleet liki puolille öin saakka.

Kotimatkalla päätimme pysähtyä Hämeenlinnassa ja käydä katsomassa vähän Aulangon maisemia.

Ja kauniithan ne maisemat on:

Janne ja Peetu uskalsivat huipulle asti:

Kaikin puolin erittäin onnistunut reissu! Ja sain muuten tuossa Viking Linen Tax Freestä ilmaisen risteilyn, oli vissiin tarpeeksi paljon ostoksia. ;D
Olis mulla valmiita käsitöitäkin esitellä, mutta taidan jättää ne seuraavaan kertaan.

Paula kirjoitti...

Onpa ihanan kuuloinen kesälomareissu! Kaikissa kuvissa kaikkien ilmeetkin on niin iloiset että tulee hyvälle tuulelle katsellessa&lukiessakin :)

satumh kirjoitti...

voi ootte te monenlaista nähneet reissunne aikana! taatusti SUURI elämys lapsille! :)