Sivut

maanantai 14. heinäkuuta 2008

Olen palannut linjoille! / I'm back!

Nyt ollaan viikko oltu kesälomalla ja aika paljon ollaan tämän viikon aikana nähty.

Summer holiday week one is behind and lots of great things has happened.

Viime viikon sunnuntai illalla ajeltiin Jalasjärvelle. Vietiin pojat sinne mun vanhemmille hoitoon. Janne ja minä sitten lähdettiin maanantai aamulla ajelemaan kohti Kannusta ja kohti meidän kahden seikkailua. Ensimmäistä kertaa sitten esikoisen syntymän ja siitä on nyt reilut 5 vuotta...

Last weeks sunday evening we drived to Jalasjärvi. My parents took care of our childrens when we (Janne and me) went to our trip . First time in 5 years. Our adventure could begin...

Kilometrejä meidän seikkailulle kertyi noin 2400. Ensin oli tarkoitus lähteä seikkailuun moottoripyörällä, mutta koska luvattiin vesisateita vaihdettiin kulkupeli iskän citymaasturiin. Ja kuten arvata saattaa, aurinko paistoi lähes koko reissun ajan!

Our trip was almost 1500 miles. First plan was to take our motorcycle but weatherman said that it could rain so we took my fathers SUV. And as you could quess, it never rained.

Tästä näette, millaisen lenkin heitimme. Janne kiltisti teki tämän kartan mulle google mapsia apuna käyttäen.

Here you can see our trip, Janne made this map with googlemaps.

Ekana päivänä ajoimme ihan pikkuista vaille 1000 km!
Maanantai illalla (yöllä) kahdentoista maissa oltiin Kilpisjärvellä. Oltiin väsyneitä mutta onnellisia!

First day we drove almost 1000 km (620 miles)!
Just before midnight after 15 hours of driving we were at Kilpisjärvi. We were very tired but happy!

Suomen maanteiden korkeimmalla kohdallakin käytiin. Ja kiivettiin vähän matkaa rinnettä ylös. Auto näyttää aika pienelle tuossa mun sormien välissä.

Here we are at the highest point of Finnish roads. We climbed to this hill to see the sunset. Car looks wery small between my fingers.

Yö vietettiin aika mielenkiintoisesti. Saanaa vastapäätä oli joku levähdys paikka. Siihen auto parkkiin ja simmut kiinni. Ja voin kertoa, että vihervaaralle oli käyttöä! Oli kylmä. Yöllä lämpötila laski lähelle nollaa. Vepastokin autossa kyllä oli, mutta eihän me sitä osattu laittaa päälle eikä viittitty iskää herättää enää siihen aikaan. Mutta hyvin yö silti meni.
First night was very interresting. Near Saana was a parking place. That's where we parked our car there and closed our eyes. I can tell you that the green hoodie was useful. It was cold. There was as heater in our car but we didn't know how to use it, and we didn't want to wakeup my father in the middle of the night.
Alkumatkan kudoin ihan hulluna, Kilpisjärvelle asti. Sain valmiiksi lyhyt vartiset sukat itselleni sekä Leeville toisen sukan. Tarkemmat tiedot myöhemmin. Kilpisjärven jälkeen en ole sitten puikkoihin koskenutkaan.

I knitted like crazy all the way to Kilpisjärvi and I finished socks for my self and one sock for Leevi. More specs later. After kilpisjärvi I didn't even touch my needles.

Herättiin yöllä kolmen maissa, kylmyyteen varmaan. Päätettiin jatkaa matkaa. Pysähdyttiin noin 20 km suomen rajan jälkeen katsomaan vesiputousta. Vaikuttavan näköinen. Tie menee jossain tuolla ylhäällä, käveltiin alas ihailemaan putousta.
We woke up aroud 3.00 am, quess we were cold. So we continued driving. Then we stopped after 12 miles to see a waterfall. Very impressing! Road goes somewhere up there, and we walked down to take a closer look.

Onneksi tultiin järkiimme ja palasimme samaisella levähdyspaikalle Kilpisjärvelle ja laitettiin vielä muutamaksi tunniksi simmut kiinni.
I'm glad the we came to our senses and drove back to the same parking place at Kilpisjärvi. We slept four hours more.
Aamulla matka jatkui kohti Skibotnia. Maisemat olivat jo mahtavat.
In the morning we continued to Skibotn. What a view!

Kilometrejä toiselle päivälle kertyi vähän vajaa 500 km.
Toinen yö vietettiin Tennevollissa. Kauniilla seudulla vähän ennen Narvikkia. Sieltä otettiin mökki.
On our second day we drove 310 miles. We rented a cabin from Tennevoll. Very nice place near Narvik.
Tällaisista maisemista:
In the evening it looked like this:

Aamulla näytti tältä:
And in the morning...

Aamulla jatkettiin kohti Ruotsia ja Kiirunaa. Eikä edelleenkään maisemissa ollut mitään vikaa. Maisemat muuttui karuimmiksi, mutta silti oli ihan tajuttoman kaunista.
In the morning we headed for Sweden and Kiruna. The scenery changed but were still quite amazing.

Kiirunassa pääsin käymään jopa käsityökaupassa!
At Kiruna I found this handcraft store.

Ostin 6 vyyhtiä Lovikka lankaa. Morjärv Ullspinneri AB on valmistaja. Hintaa näillä oli 45 kruunua per vyyhti.
I bought 6 skeins of Morjärv Ullspinneri AB's Lovikka yarns. They were 45 Swedish krones each, I don't know how much that is. ;)

Kiirunasta ajeltiin Haaparantaan. Siellä oltiin hotellissa yötä. Aamulla menimme ensimmäisenä keskustan käsityökauppaan, mutta koska sinne ei pankkikortti / visa kelvannut, niin lähdimme Ikeaan. Lapsukaisille kävimme ostamassa tuliaisia lelukaupasta ja karkkikaupasta. Ikeasta mukaan tarttui halpoja juomalaseja (1,90 kruunua / 6 kpl), hylly, peili ja sekalaista keitiö tavaraa.
From Kiruna we drove to Haparanda. At there we stayed at a hotel. In the morning we went to a local handcraft store, but because it was cash only, we had to leave empty handed. Next stop was at Ikea.

Voitteko uskoa, että itse keitetyt pannukahvit tienposkessa maistuu ihan taivaallisen hyvälle niissä upeissa Norjan maisemissa! Jopa tavallinen purkki hernekeitto oli hyvää, kun sitä siellä jossain ennen Kiirunaa tehtiin ja ihailtiin maisemia.
Muistin taas, miksi alunperin rakastuin Janneen! Upea tunne! Upea loma reissu!
Sen voin kertoa, että ihan varmasti tulemme jatkossakin käymään Norjassa.
Can you believe how good selfmade coffee can taste right beside the road at those beautiful sceneries.
I remembered why I fell in Love with Janne in firstplace! Great feeling! Great trip!
One thing is for sure, we are going back to Norway as soon as we can.
Kerron joku toinen päivä lasten kanssa tekemästämme reissusta Naantalin kylpylään ja Muumi maailmaan.
We made a trip to Naantali Spa and Moomin world with our children but I tell you about it on my next post.

Satu U kirjoitti...

Oi miten hienoja maisemia!!! Tosi upea reissu varmasti!

satumh kirjoitti...

wautsi mikä reissu! :)

mina hanse kirjoitti...

Komeita maisemia, varmasti unohtumaton matka.

Anonyymi kirjoitti...

Ilman jälkikasvua lomalle :) kävihän se mielessä monta kertaa tossa omallakin lomareissulla että ens kerralla ei alaikäisiä reissuun tarvi ottaa. http://zkafe.wordpress.com/2008/07/08/tanska-ja-legoland/

Kerro terkkuja Jannelle. Marko

... ja Marikalta myös terkkuja :) Ihania kuvia ja mahtava, kun olet vielä kirjoittanut tunnelmat muistiin. Tällä neulerintamalla valmistunut Global Warming Baby Bamboosta ja nyt puikoilla Wicked jostain vanhasta puuvillasta...